pl en

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

nawigacja nawigacjanawigacja2

Jest to jedyna nie widowiskowa konkurencja zawodów śmigłowcowych, ale ze względu na swoją złożoność i presję czasu bardzo wymagająca dla załogi.

Dziesięć minut przed odlotem na trasę załoga melduje się na linii P (Preparation), gdzie sędzia sprawdza śmigłowiec w poszukiwaniu niedozwolonych urządzeń tj. GPS, telefonów komórkowych, krótkofalówek itp. Śmigłowce wyposażone w autopilota lub radiowysokościomierz muszą  posiadać stosowne plomby.

Śmigłowiec przemieszcza się na linię odlotu D (Departure), gdzie załoga oczekuje na kopertę z zadaniami, która przekazywana jest dokładnie pięć minut przed startem. Zawiera ona mapę, na którą nanieść należy obowiązkowe do zaliczenia punkty zwrotne, według podanych współrzędnych.  Ponadto, na mapie widoczna jest strefa poszukiwań, w obrębie której należy odnaleźć 10 ukrytych przez organizatora znaków. Podany jest także czas przelotu od startu do strefy poszukiwań oraz kurs do pierwszego punktu zwrotnego,

Finalny czas na pokonanie trasy podany jest na zewnętrznej stronie koperty.

Mamy dokładnie pięć minut na zaznaczenie brakujących punktów zwrotnych wg współrzędnych geograficznych, wykreślenie trasy, policzenie czasu na poszczególnych odcinkach i ustawienie  stopera.

Sam lot odbywa się na wysokości 200-300 m z prędkością dobraną tak, aby dotrzeć do strefy poszukiwań w wyznaczonym czasie. Poszukiwania trzymetrowych znaków odbywają się na wysokości 50m. Są one jednak umieszczane w taki sposób, aby nie były widoczne bezpośrednio z kierunku nalotu. Załoga musi zatem wypracować system „przeczesywania” całej strefy tak, aby wszystkie symbole znalazły się na odpowiednich miejscach w arkuszu. Po odnalezieniu znaków zaliczamy kolejno punkty zwrotne i kierujemy się do linii mety.

Z prędkością nie mniejszą niż 30km/h i z wysokości nie mniejszej niż 10 metrów przez uchylone drzwi zrzucamy kolejno dwa kilogramowe worki na  dwie tarcze o średnicy 5 metrów, umieszczone na trasie lotu. Aby zakończyć misję pozostaje jedynie umieszczenie kręgla, zawieszonego na 7 metrowej linie, w 40 centymetrowym otworze specjalnie przygotowanego dachu. Konkurencja kończy się w strefie lądowania, gdzie oddajemy wypełniony i podpisany arkusz.