pl en

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

slalomSlalom jest jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji, w której główny ciężar, w dosłownym tego słowa znaczeniu, spoczywa na operatorze.

Piloci manewrują śmigłowcem przez 3 minuty i 20 sekund, w taki sposób, aby operator zdołał przełożyć 8 kilogramowe wiadro przez 12 bramek, w odpowiedniej kolejności.

Wiadro podwieszone jest na pięciometrowej linie oraz musi być odpowiednio trzymane w lewej ręce.

Zadanie rozpoczyna się na linii startu. Puste wiaderko o masie ok 3 kg spoczywa na ziemi, a operator trzyma linę wyciągniętą ręką na znaczniku, na trzecim metrze.

Śmigłowiec startuje w kierunku beczki z wodą, aby jak najszybciej napełnić nią wiaderko.

Następnie operator rozpuszcza linę do długości 5 metrów, a pilot zwiększa wysokość wyciągając wiadro z beczki i rusza w kierunku pierwszej bramki.

Szerokość bramki wynosi jeden metr, a odstępy między nimi są ściśle określone w regulaminie.

Zmianie ulega jedynie kolejność ich zaliczania. Podobnie jak w poprzednich konkurencjach, podawana jest ona pierwszego dnia na odprawie.

Na jej podstawie powstaje plan przelotu – czyli kartka z wyrysowaną kolejnością slalomu.

Po zaliczeniu ostatniej bramki operator musi przedłużyć linę do 11 metrów a śmigłowiec nadlatuje nad metrowy stół, na środku którego należy ustawić wiaderko.

Z tej wysokości metrowa tarcza stołu jest słabo widoczna...

W celu zebrania maksymalnej ilość punktów należy zmieścić się w czasie 200 sekund poprawnie przeprowadzić napełnione wiaderko przez wszystkie bramki, aż w końcu dostarczyć je na środek stołu nie tracąc po drodze ani kropli.

Dla zwiększenia atrakcyjności konkurencji podobny slalom organizuje się dla dwóch śmigłowców jednocześnie.


Taka konkurencja nie jest jednak oficjalnie opisana przez FAI, więc nie jest zaliczana do klasyfikacji ogólnej. Wyścig odbywa się na dwóch sąsiadujących polach, z ograniczoną do sześciu liczbą bramek. Zamiast wiadra używa się odbijacza do łodzi (takiego samego jak w Fender Rigging), którego finalnie należy umieścić w beczce.

Wygrywa załoga, która zaliczy największą ilość bramek i jako pierwsza umieści odbijacz w beczce.



TBF 6892TBF 7118TBF 7428